sâmbătă, 11 aprilie 2015

Inviere. Copilarie. Si putin vorbaraie despre biserica si credinta.

Mi-amintesc despre mersul la Inviere cu drag din perioada copilariei. Fara nici un fel de natura religioasa, era momentul in care puteam sta mai mult decat permis afara, iar hlizeala din curtea bisericii de lemn unde era o imbulzeala de numa' lasa mereu loc de chicoteli. O data chiar era sa-i arda parul unei doamne bine un baiat de la noi de la bloc. Nici nu mai stiu cum il chema. A trecut de atunci cam o viata. 

Intre timp am crescut, iar mersul la Inviere a devenit o activitate de familie in urma careia te intorci acasa cu mai multa Lumina. Ma rog, vorba vine. Multi nu se intorc nici cu aia cu care au plecat de acasa, dar asta e alta poveste.  

Stiu ca printre noi si printre apropiatii mei sunt multi care au o legatura stransa cu biserica. Sau cu o biserica anume. 

In familia mea nu pot sa ma laud ca am primit cine stie ce educatie religioasa. Mama a fost mai neutra, dar tata stiu sigur ca nu trecea prea des pe la biserica. De fapt spre deloc. Nu era ateu. El credea. Dar nu suferea preotii. Si se pare ca treaba asta e genetica - s-a mostenit. Cu mici exceptii, treaba cu biserica (atentie, n-are nici o legatura cu credinta) mi se pare unul dintre cele mai profitabile "biznisuri". Ultima chestie pe care am auzit-o de la un preot in timpul unei inmormantari e ca mai vrea vreo 3 milioane pentru "osteneala", dincolo de toate taxele platite. Eu nu stiu ce parere aveti voi despre toate milioanele astea care intra ilegal si fara bon fiscal (haha haz de necaz) in buzunarul lor, dar pe mine ma irita foarte tare. Stiu. Mai sunt o gramada de multi altii care fac ilegalitati. Dar la preoti ma deranjeaza cumplit ipocrizia. Adica ei cica trebuie sa fim buni si milostivi si daca se poate cu dare de mana, dar ei daca nu scoti milioanele poti sa tii mortu'n casa. Ca lui nu ii pasa. Nu-i cam dubios? Buuuuun.

Asadar si prin urmare eu am ajuns la urmatoarele concluzii (nu-s concluzii luate la nervi - pentru ca nu mi s-a intamplat nici o faza mai nasoala lately):

- Biserica Ortodoxa (cel putin in Romania) nu are nici o legatura cu credinta. Ba din contra, daca esti totusi credincios si printr-o greseala ajungi sa dai nas in nas cu un preot din asta profitor si fost informator, o sa uiti ca ai fost vreodata credincios. Nu te va invata decat ce e ura si frustrarea. And it hurts. 

- Daca ai nevoie de orice de la biserica (inclusiv probabil de vreun sfat) nu uita sa treci pe la bancomat intai. Nope. Nimic nu e gratis in viata asta. 

- Daca va ganditi ca majoritatea celor care merg des in "casa domnului" au habar despre ce e credinta sau ce se intampla cu adevarat pe acolo - va inselati. O sa aflati mai degraba ca Maricica s-a ingrasat sau ca lu' Nuti nu prea ii sta bine cu fusta aia plisata. 

- Dupa ce o sa cititi Biblia (n-am citit-o in intregime, dar e pe lista mea), o sa vedeti un pasaj la un moment dat in care scrie ca mai bine te rogi intr-un colt al casei tale unde poti fi linistit, decat in biserica. 

- Daca stai ore in sir la coada la biserica in saptamana mare ca sa treci pe sub nu stiu ce masa (iarasi fac pariu ca 90% din oamenii care stateau habar nu aveau ce semnificatie are treaba asta) - sau alte ore ca sa pupi niste oase ale vreunui mort (iarasi o chestie dubioasa) - well, trebuie sa-ti dau o veste foarte proasta - asta nu cred ca te face nici mai bun, nici mai smerit, nici mai intelept. Nu. Imi aminteste doar mie ce marketing bun fac preotii si ce mijloc frumos de a controla masele au gasit de ceva sute de ani incoace. Congrats! 

- De fiecare data cand am in minte un preot sfidator (genul ala care iti cere bani zambind cand te vede "rupt in cur" - scuzati-mi expresia si se urca in ultimul mercedes, genul care atunci cand il anunti ca ti-a murit un apropiat te intreaba daca ti-ai platit taxele la biserica etc etc etc - ati prins ideea) - mie imi mai vin in minte alte trei chestii: ca urmatorul fulger ii va arde biserica/casa/masina, ca o sa ajunga sarac lipit pamantului si ca nimeni nu ii va da sa bea nici macar un pahar de apa. Stiu. Ei zic ca dupa viata asta ajungi la judecata. Sau ma rog, ca aici e doar for fun, ca dupa vine distractia. Dar or fi murit ei si s-au intors de stiu asa de bine? :) Ah, da! Corect. Sah mat pentru babele credule.

- Nu mi se pare ca fac mai nimci util pentru populatie - dar in schimb au o gramada de beneficii....

- Ah, si nu ultimul rand - au o legatura mult prea stransa cu politica.




E clar ca-mi stau in gat preotii (again, cu mici exceptii - am vreo doi-trei in minte care-mi sunt mai dragi).

In seara asta mi-am amintit printre altele cum ca Lumina asta despre care se tot vorbeste acum vine din noi, atunci cand o cautam si avem noroc sa o si gasim - si nu de la ei. Ceea ce va doresc si voua.

O seara faina.       



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu